Belangrijke Marketing Trends 2016 Header

7 Belangrijke marketingtrends voor 2016

De wereld van marketing staat nooit stil. Dus, ben je al bezig met het opstellen van je marketingplan voor 2016? Wacht dan nog héél even, lees deze 7 trends, en blijf voor op je concurrentie!

1. Virtual Reality

Virtual RealityEen van de belangrijkste aspecten bij marketing, vooral richting Generatie Y (ofwel Millennials), is personalisatie. Met de verschillende technologische ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality, zoals de Oculus Rift, zullen marketeers meer mogelijkheden hebben dan ooit!

Bedrijven die ervoor kiezen hun potentiële klanten vanaf 2016 een virtuele ervaring bieden kunnen nog de voordelen van goede pers krijgen en echt pionieren op een domein die met rappe passen volwassen aan het worden is.

2. Vluchtige Marketing

Snapchat. Wat 4 jaar geleden werd gezien als een leuke tool om marketing experimenten mee uit te voeren is tegenwoordig een belangrijk platform voor marketeers om verbonden te zijn met klanten.

Vluchtige MarketingOm klanten het gevoel te geven dat ze verbonden en tegelijkertijd uniek zijn is het belangrijk om exclusieve content aan te bieden –  met een vervaldatum. Dit principe van ‘kort houdbare content’ -oftewel vluchtige marketing – draait om korte, krachtige en straight-to-the-point communicatie. Deze vorm van communicatie is steeds belangrijker in een wereld waar mensen steeds minder tijd hebben, waarde hechten aan schaarse dingen en snel willen schakelen.

3. Meer effect dankzij data in relationship marketing

Relationship MarketingBedrijven zijn beter in contact met hun klanten en prospects dan ooit. In 2016 zullen meer dan 2 miljard mensen in bezit zijn van een smartphone, dat is meer dan een kwart van de totale wereldbevolking! Bij relationship marketing draait het om duurzame klantenbinding en een hoge klanttevredenheid in plaats van snelle sales. Dit leidt tot loyalisten en brand advocates, mond-op-mond reclame, en nieuwe leads. Klinkt goed toch!

Maar hoe ontwikkel je een goede relationship marketing strategie? Een woord: data! Tegenwoordig is het steeds makkelijker om data te verzamelen, te interpreteren en te gebruiken voor sterke en efficiënte strategieën.

4. Marketing automation zet door

Marketing automation op zichzelf is maar liefst $5.5 miljard waard en is koploper wat betreft het genereren van leads en het aantrekken van prospects. Met behulp van een marketing automation platform is het makkelijker om content te managen, contacten te segmenteren, het plaatsen van social media posts te automatiseren, en de customer lifecycle bij te houden.

Marketing Automation

Veel marketeers spenderen meer dan 50% van hun tijd aan content en content distributie; met marketing automation kunnen deze taken versimpeld worden en meer impact krijgen. Een goede reden dus voor bedrijven om marketing te automatiseren!

5. Location-Based Marketing Technology

Location BasedBenieuwd naar hoe je je klanten een interactieve ervaring kunt meegeven? Focus je op de ‘points of engagement’ in de ‘customer lifecycle’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan algemene informatie, gepersonaliseerde advertenties, of aantrekkelijke aanbiedingen. Het draait allemaal om locatie en het vermogen van de marketeer om hier het beste van te maken.

6. Social media gaan de concurrentie aan met search engines

Nu Facebook bezig is met het ontwikkelen van een eigen zoekmachine zullen de mogelijkheden van online zoeken veel verder gaan dan Google (en een beetje Bing).

Social Media ZoekfunctieDankzij geavanceerde zoekmogelijkheden, geïntegreerde koop-knoppen en de impact van social mediaplatforms ontstaan nieuwe alles-in-één platforms. Zo kunnen consumenten voortaan via social media platforms aankopen doen, hun aankopen bespreken met vrienden en verschillende soorten van social proof posten.

Houd deze ontwikkeling als marketeer goed in de gaten. Via deze alles-in-één, buy-and-share zoekoptie op social media platforms kun je wellicht meer omzet genereren. Maak niet alleen het koopproces makkelijker maar maak het proces een complete ervaring!

7. The Internet of Things (IoT)

Internet of ThingsDankzij verschillende technologische ontwikkelingen -zoals draagbare technologieën- kunnen marketeers meer en meer data verzamelen van (potentiële) klanten. En data betekent mogelijkheden! De Internet of Things verwijst naar de situatie waarin apparaten (‘dingen’) met elkaar communiceren. Deze dingen zijn steeds meer uitgerust met elektronica, software, sensoren en/of een netwerk connectiviteit waardoor deze objecten data kunnen verzamelen en uitwisselen.

Dankzij big data analyse platforms (zoals die van Ortec) kunnen marketeers sneller analyses uitvoeren op die enorme bak met data en zo erachter komen of het de moeite waard is om bepaalde campagnes aan te passen.

Deze 7 game-changing trends zijn essentieel om te overwegen in je marketing strategie voor 2016. Blijf niet achter!