als politieke partijen auto's waren_v2

Infographic analyse: Politieke campagne als marketingtool

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur zoeken veel MarCom professionals naar mogelijkheden om hierop in te haken. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan want bedrijven zijn huiverig om zichzelf teveel met één politieke partij te associëren.

Koppel product- en klantdata aan politieke keuzes

Een leuke manier om hier iets mee te doen is door je data rondom jouw producten en klanten te koppelen aan politieke partijen en daar een interessante boodschap aan te koppelen die het delen waard is.

Infographic over auto’s en politiek

Een mooi voorbeeld hiervan is hoe Marktplaats.nl vorig jaar een infographic maakte waarin zij het zoekgedrag naar auto’s koppelde aan de politieke voorkeur van hun gebruikers en daarmee zelfs een voorspelling wist te doen.

Overigens valt aan de voorspelling wel wat af te dingen. Immers, mensen stemmen niet alleen op basis hun eigenbelang, maar ook op basis van hun omgeving en hun gepercipieerde toekomstig belang. Oftewel, je mag dan wel naar een Volkswagen zoeken, je zou het liefste een BMW of Audi willen rijden. Dat verklaart misschien ook waarom hun voorspelling niet is uitgekomen.

Desondanks hebben we het erover, dus MISSIE GESLAAGD!

Infographic politiek marketing