Interactieve Content Header

Interactieve content: Een steeds belangrijker onderdeel van je website

Interactieve ContentAlle leiders op het gebied van content marketing gebruiken tegenwoordig interactieve visuals. Hoog tijd om eens te kijken waardoor dit komt.

Wat is interactieve content?

Interactieve content kent bij meerdere partijen verschillende definities. Over het algemeen is het content die klanten/bezoekers aanmoedigt om actief deel te nemen. Een gifje is – hoewel het wel leuk beweegt en dus meer bezoekers zal aantrekken en vasthouden – geen interactieve content maar een quiz is dat bijvoorbeeld wel. Het gaat erom dat de bezoeker iets moet doen.

Voorbeelden van interactieve content

Voorbeelden van interactieve content zijn:
-       Quizzes
-       Calculatortools,
-       Interactieve-infographics,
-       Interactieve animaties,
-       Een flip-board,
-       SlideShares

Kijkers willen klikken!

Bezoekers van websites hunkeren naar interactieve content. Volgens een onderzoek van Demand Gen Report uit 2015, prefereert 91% van de klanten visuele content met een interactief aspect. Van BuzzFeed tot aan The New York Times, ze gebruiken allemaal interactieve content. Mediakanalen die quizzen gebruiken zijn zeer populair en enorm effectief in het betrekken van het publiek.

Meer conversie met interactieve content

Een onderzoek van DemandMetric heeft uitgewezen dat interactieve content maar liefst het dubbele converteert van statische content. Dit komt waarschijnlijk door een psychologisch effect dat ‘commitment & consistentie’ heet. Hoe meer iemand investeert in iets, hoe lastiger het is om daarna daarvan afstand te nemen.
Dit begint met kleine stapjes – zoals het doen van een simpele quiz – gevolgd door een iets grotere stap – zoals een invullen van een kostencalculator – tot het doen van een aanvraag.

Meer mogelijkheden voor de marketeer

Als je besluit om zelf met interactieve content aan de slag te gaan dan was vroeger de kans zeer groot dat je heel wat hulp van de IT-afdeling nodig had. Gelukkig ontstaan er steeds meer tools en content vormen waardoor marketeers individueel aan de slag kunnen.