Wat voor artikelen doen het goed online Header

Wat voor artikelen doen het goed online?

drelfy plaatje 2 groot

Recent deed  Steve Rayson onderzoek naar wat nu de reden was dat bepaalde artikelen van de populaire website BuzzFeed en de nieuwssite The Guardian wel of niet goed gedeeld werden door lezers. Hier zijn de resultaten in een notendop.

Wat werd het meest gedeeld? In zijn analyse bekeek Steve artikelen uit de periode van 1 tot 10 april van dit jaar. De verschillen waren aanzienlijk, waar BuzzFeed gemiddeld 5.263 ‘shares’ kreeg per artikel waren dit er slechts 485 bij The Guardian. Dit terwijl BuzzFeed 2,420 artikelen publiceerde in die tijd en The Guardian er bijna 3 keer zoveel had (6.717).

Op BuzzFeed waren ‘Lijstjes’ het populairs gevolgd door ‘How-To’ artikelen. Bij The Guardian waren de ‘Waarom’ artikelen het populairst gevolgd door de ‘How-To’ artikelen.

guardian-buzzfeed-content types

Welke lengte van de content werkt het beste?

Het interessante van Steven’s onderzoek is dat je zou verwachten dat het vooral de korte simpele artikelen van BuzzFeed waren die het goed deden, maar dat blijkt niet waar. Waar het merendeel van de BuzzFeed artikelen onder de 300 woorden zaten bleek dat lange artikelen het significant beter deden met een gemiddelde van 38.000 shares (!!!). Ook bij The Guardian waren langere artikelen in trek.

guardian-buzzfeed-length