Meer Bezoekers Website Header

Hoe zorg je ervoor dat jouw video daadwerkelijk meer website bezoekers trekt (Antwoord: Niet met YouTube)

Omdat YouTube eigendom is van Google denken veel marketing en communicatie specialisten dat je vooral Youtube moet gebruiken als je wilt dat jouw video tevoorschijn komt in de rankings. Onterecht. Als het jouw doel is om met online video meer bezoekers op je website aan te trekken doe je er goed aan om juist Youtube te mijden. 

Youtube heeft als prioriteit om bezoekers naar haar eigen platform te trekken. In de strijd tussen Facebook en Google (en Vine, Instagram, Twitter) om de aandacht van de -steeds mobieler – internetgebruiker is het een illusie om te denken dat video’s plaatsen op Youtube je vanzelf extra bezoekers zullen brengen.

Maar… alleen YouTube videos komen tevoorschijn in zoekresultaten?

MeerBezoekersWebsite_Facebook

Onzin, elk platform voor videohosting kan gebruikt worden en wordt indexeert. Doet Google het niet dan hebben ze – met dank aan onze eigen Neelie Kroes – met de EU aan de stok. Het fijne van sommige andere platforms is dat ze het bezoek naar jouw site kunnen sturen.

Maar… een YouTube embed op onze site helpt toch in de Google ranking?

De meeste onderzoek naar SEO wijst erop dat deze gedachte berust op een mythe. De beste manier om een site een hoge ranking te bezorgen is nog steeds het bouwen van zoveel mogelijk links naar jouw site en ironisch genoeg … als je een video maakt die ‘viral’ gaat dan heb je er niets aan als de embeds en backlinks allemaal naar YouTube verwijzen in plaats van jouw website. Sterker nog, deze YouTube video zal in de rankings zelfs gaan concurreren met jouw eigen website pagina.

Maar… het gaat er toch om dat mensen mijn content te zien krijgen? 

Klopt ten dele. Het is inderdaad nuttig om ‘brand awareness’ content te delen (en te adverteren) op YouTube. Maar YouTube is ook een dolhof waar bezoekers wel naar binnen kunnen, maar nooit meer nar buiten. Het ontwerp is om bezoekers binnen te houden, dus als jij iets zou willen verkopen op jouw eigen website via een eigen video dan kan dat lastig worden.

Daar ligt voor Google sowieso sinds de koop van YouTube een uitdaging. In tegenstelling tot Google, komen online bezoekers op YouTube daar niet met een gerichte koopintentie. Deze bezoekers zoeken entertainment, waardoor ze ook minder ontvankelijk zijn voor jouw content.

Kortom, wat kun je doen om je video beter in de Google rankings te krijgen?

Host via een beschermd platform

Je zal een beschermd en betaald videoplatform moeten gebruiken (zoals Wistia of Vimeo) die je de mogelijkheid geeft om video alleen zichtbaar te maken op jouw website. Het zorgt er niet alleen voor dat de Google rankings direct naar jouw site verwijzen, eventuele shares linken ook direct naar jouw pagina.

Video Sitemaps

Voor veel mensen zijn sitemaps al iets bijzonders, laat staan sitemaps voor online video. Een sitemap in een XML feed met gedetailleerde metadata waarmee search engines jouw video kunnen vinden en doorlopen. Binnenkort schrijven we een gedetailleerd artikel hoe dit exact werkt.

Maar moet ik dan nooit mijn video’s  op YouTube zetten?

Nee joh. YouTube is zelf nog steeds – na Google – de tweede search engine van de wereld. YouTube is alleen daarom al een stevige marketingtool op zichzelf. Waar het om gaat is dat YouTube haar eigen publiek heeft. Als jij jouw video’s op YouTube gaat hosten dan moeten ze ook voor dat publiek relevant zijn.

De meeste YouTube bezoekers gaan naar dit platform om vermaakt te worden of om geïnformeerd te worden middels videocontent, dus vraag jezelf “spreekt mijn videocontent een specifieke behoefte aan van YouTube bezoekers?”. Hele concrete explainer animaties over producten of diensten zullen waarschijnlijk minder relevant zijn en het minder goed doen op zichzelf. Uiteraard is dit op te lossen via videoadvertenties. YouTube video’s bieden vooral indirecte waarde rondom het bouwen van merkbekendheid en een emotionele band met jouw merk.

(Let op, we hebben het hier over het gebruik van YouTube met oog op bezoekers organisch naar je site te krijgen. Voor videoadvertenties gelden weer hele andere regels.)