airbnb infographic tweede boodschap

AirBnB deelt haar successen overtuigend

Dit een voorbeeld van een goede infographic. In één oogopslag is duidelijk welke boodschap ze bij de peer-to-peer kamerboekingsite AirBnB willen delen. Ze zijn een groot succes!

Deze infographic stamt uit november 2011 toen AirBnB vierde dat er één miljoen overnachtingen via hun website waren geboekt. Een hele prestatie die het vieren waard is. Een prestatie die vooral ook het delen waard is omdat dit soort platforms een bepaalde omvang moeten hebben willen zij nieuwe klanten uit nieuwe markten aantrekken. Kortom, succes delen is succesvol worden en succesvol blijven.

Direct duidelijk met je infographic

Deze infographic laat er geen gras over groeien. Het eerste wat je opvalt is de boodschap. “We groeien explosief!” De grafiek met de hockeystick curve met daartussen leuke mijlpalen laat zien dat ze in 5 jaar van klein naar zeer groot zijn gegroeid. Belangrijker nog, ze laten visueel genoeg ruimte over voor extrapolatie waardoor we zelf ons gemakkelijk kunnen voorstellen dat AirBnB zo door zal blijven groeien.

airbnb infographic eerste boodschap

Even een break voor meer impact

Visueel krijgen we daarna even een pauze. Zo wordt de aandacht op hun centrale boodschap nog meer versterkt. Drie feiten worden ons gepresenteerd. Dit zijn drie nice-to-know zaken waarvan de marketeers bij AirBnB het ons niet kwalijk zouden nemen als we deze direct weer waren vergeten. Het is de noodzakelijke bladvulling om niet alle boodschappen achterelkaar te plakken en om ons voor te bereiden op de volgende boodschap.

airbnb infogrpahic opvulling

Aanbod presenteren

AirBnB wist haar aanbod op een leuke manier uit te stallen door ons te wijzen op een aantal exotische oorden waar we terecht kunnen met AirBnB. Tegelijkertijd vergeet ze ook niet ons te wijzen op haar grote aanbod van villa’s wereldwijd.

airbnb infographic tweede boodschap

Zorg voor een goed afsluiter bij je infographic

Normaal zouden wij pleiten voor een andere afsluiter. Iets dat in lijn ligt met de kernboodschap rondom de groei in vraag en aanbod op AirBnB. Zij kozen echter voor een andere slimme truc. Ze wezen potentiële verhuurders op haar ‘kwalitatieve huurders’. Zeg nou zelf, een huurder die bij Havard heeft gestudeerd en bij de VN werkt zal wel netjes met je appartement omgaan lijkt ons zo.  Dat het ons sterk lijkt dat de top 6 beroepen bij Havard hebben gestudeerd vergeven we ze dan maar. Al met al, een overtuigende infographic.

airbnb infographic derde boodschap