Zo plaats je advertenties op Instagram Header

Advertenties op Instagram plaatsen? Zo doe je dat!

Met meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd – waarvan 1.8 miljoen in Nederland – is Instagram een van ’s werelds grootste social media platforms. Iedere dag worden gemiddeld 80 miljoen foto’s en video’s gedeeld. Tijd om te bekijken welke mogelijkheden dit met zich meebrengt..

Sinds 30 september 2015 is het in Nederland mogelijk om te adverteren op Instagram. Deze vorm van adverteren is vooral geschikt voor het vergroten van je naamsbekendheid, het promoten van bestaande of nieuwe producten en om meer volgers te genereren.

Wat zijn de voordelen?

Een van de grootste voordelen is dat Instagram een enorm bereik heeft. Bovendien is gebleken dat Instagram gebruikers maar liefst 2,5 keer meer geneigd zijn om op een advertentie te klikken dan gebruikers van andere social media platforms.

Als je niet te lang wacht met adverteren kun je profiteren van de lage tarieven en van het feit dat er nog weinig concurrenten actief zijn op dit platform. Daarnaast is het makkelijk dat je kunt adverteren door middel van je Facebook account. Je hoeft dus geen nieuw account aan te maken.

Hoe werkt het?

Drie jaar geleden werd Instagram overgenomen door Facebook. Het is dan ook geen verassing dat je een Facebook ad-account nodig hebt om op Instagram te kunnen adverteren. Het hebben van een Instagram-account is geen vereiste maar wel een aanrader. Dit geeft namelijk de mogelijkheid om te reageren op reacties op jouw advertenties.

Instagram biedt drie typen advertenties aan waaruit je kunt kiezen. Ten eerste is er de foto-advertentie. Hierbij plaats je een enkele foto zoals alle andere gebruikers op het platform. Ten tweede kun je kiezen voor de carrousel-advertentie waarbij je meerdere foto’s plaatst waar de gebruikers doorheen kunnen swipen. Tenslotte zijn er video advertenties met een maximale duur van 30 seconden.

Om meer uit je advertentie te halen biedt Instagram de mogelijkheid om verschillende call-to-action knoppen toe te voegen. Zo kun je kiezen voor een ‘shop now’ button, ‘install now’, ‘sign up’ of ‘learn more’.

De kosten voor adverteren op Instagram worden op dezelfde manier berekend als voor adverteren op Facebook. Dit kan namelijk op basis van kosten-per-klik (CPC) of kosten-per-1.000 vertoningen (CPM).

Kies je doelgroep

Het targeten van advertenties op een specifieke groep gebruikers op Instagram is vergelijkbaar met Facebook. Op beide platforms is het mogelijk om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van verschillende factoren zoals interesses en demografische gegevens. Des te meer targeting opties je opgeeft, des te meer controle je krijgt over wie je advertenties zien.

Zoals te zien in onderstaande grafiek heeft Instagram in Nederland voornamelijk jonge gebruikers. Maar liefst 50% van alle Instagram gebruikers vallen in de leeftijdsklasse 15 tot en met 19 jaar oud! Dit houdt in dat dit platform vooral geschikt is voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken.

Instagram gebruikers

Zowel Facebook als Instagram maken gebruik van dezelfde rapportagetools en geven inzicht in diverse statistieken nadat je een advertentie hebt geplaatst.

Misschien is adverteren op Instagram wel iets voor jou!