House stain remover guide_v2

Leuke infographic met een vlekje

Stel, je bent marketeer bij een (web)handel in uniformen. Je hebt door jouw marktonderzoek en productontwikkeling in de loop van de jaren je productaanbod al uitgebreid met mooie designs en mogelijkheden tot personalisatie. Nu is het tijd om de webpresence te verstevigen. Dat was de uitdaging bij Uniform Advantage toen zij besloten om met de onderstaande infographic meer backlinks en aandacht op social media te krijgen.

Maak je infographic nuttig voor je doelgroep

Vaak zie je infographics die gaan over data vanuit het bedrijf zelf. Bijvoorbeeld ‘Hoeveel uniformen zijn er verkocht?’ of ‘Wat zijn de verschillen in stijlen in de verschillende gebieden?’. Uniform Advantage maakte gelukkig een extra denksprong en dacht aan iets waar al hun (eind)klanten mee te maken hebben. Vlekken!

Ik ken mensen die in de zorg werken en die hoor ik regelmatig over de vlekken die ze op hun werk oplopen. (Ik hoor ze vooral over de voorvallen die weer tot de betreffende vlekken leiden). Door zich te richten op waardevolle tips om deze vlekken te lijf te gaan hebben we zowel een grappige als nuttige infographic te pakken.

Smet in de uitvoering

Als je de infographic zo bekijkt ziet hij er prima uit. Je leest de teksten het klokje rond en doet steeds weer nuttige tips op. Met de plaatjes worden de wondermiddeltjes helder weer gegeven. Op het eerste gezicht dus een prima infographic.

Deze infographic heeft echter een hoop tekst in zich staan. Los van de ongeschreven infographic regel dat je tekst tot het minimum moet beperken heeft dit ook commercieel een nadelig effect. Zo stelt Facebook als eis dat je een plaatje niet mag ‘boosten’ als het voor meer dan 20% uit tekst bestaat. Een goede Infograaf houdt hier rekening mee en zorgt daarmee voor maximale impact van zijn infographics.

Overigens is dit wel het type infographic dat door haar ontwerp en onderwerp hoe dan ook veel online sharing zal genieten.

voorbeeld van een infographic