Haal het meeste uit je Microcontent Header

Hoe haal je het meest uit Microcontent?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van visuals zoals infographics, explainer animations, visuele proposities, en ga zo maar door. Helaas is het niet altijd even handig –of zelfs mogelijk- om deze vaak grote bestanden via social media te verspreiden. Gelukkig is hier een oplossing voor: Microcontent!

Microcontent zijn kleine stukjes content die worden gebruikt om de main content te promoten. Ze worden ingezet als teasers om lezers te prikkelen en erop te laten klikken. De content bestaat meestal uit drie onderdelen: een duidelijke titel, een interessante lead en een aantrekkelijke afbeelding.

Deze vorm van content is ideaal om te verspreiden via verschillende social media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.

Er zijn drie kenmerken bepalend voor de effectiviteit van microcontent, namelijk de waarde van de informatie, de zichtbaarheid van de aanklikbaarheid en de grootte van het aanklikbare gebied.

Is de content relevant?

Relevantie begint met een overtuigende titel. Een goede titel heeft de belangrijkste woorden vooraan staan, bevat geen creatieve metaforen en is absoluut niet dubbelzinnig. Let erop dat de titel voldoende informatief is en betekenis heeft.

Soms is enkel een titel bij een afbeelding al voldoende om voor lezers aantrekkelijk te zijn. Toch is het af en toe beter om een korte lead van ongeveer 150-200 tekens toe te voegen. Om de informatie waarde te maximaliseren dient de lead een samenvatting van de main content te zijn. Zo weet de lezer wat hij krijgt als hij door klikt.

Als je een afbeelding toevoegt is het van belang dat deze goed past bij de rest van de content en daadwerkelijk relevante informatie toevoegt. Tekst en beeld moeten elkaar versterken. Een krachtige en aantrekkelijke afbeelding kan zorgen voor meer lezers en een hogere click rate!

Kan er op geklikt worden?

Zoals eerder gezegd is het doel van microcontent om lezers te verleiden om erop te klikken en de main content te lezen of bekijken. Het is dus zeer belangrijk dat lezers kunnen zien dat er op de content geklikt kan worden.

Je kunt de aanklikbaarheid verduidelijken door bijvoorbeeld links – zoals de titel – te onderstrepen, de lead te laten eindigen met twee of drie puntjes, of het toevoegen van een ‘lees verder’ link. Andere opties zijn om speciale mouse-over effecten toe te voegen of de achtergrond van de micro content een andere kleur te geven.

Waar kan er geklikt worden?

Des te groter het aanklikbare oppervlak, des te makkelijker is het om erop te klikken. Een groot aanklikbaar oppervlak is vooral van belang voor microcontent die vaak mobiel bekeken wordt. Dit aangezien het op een klein schermpje moeilijk kan zijn om op kleine gedeeltes te klikken.

Samenvattend is het dus van belang dat je microcontent betekenisvol is, dat het duidelijk aanklikbaar is en dat er een groot aanklikbaar gebied is. Succes!

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2012/04/26/microcontent-maak-het-informatierijk-compact-en-klikbaar/