win de verkiezingen_v2

Hoe je infographics in politieke campagnes moet gebruiken

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan in maart en de campagneleiders zijn nu bezig met het uitstippelen van hun strategie. Op basis van de sterke punten van hun partij en de zwakke punten van hun tegenstanders weten zij al haarscherp op welke topics zij het liefste campagne voeren. Het visueel maken van deze issues helpt bij het bepalen van het maatschappelijk debat en daarmee de uitslag van de verkiezingen.

Infographics gebruiken in een politieke campagne

Het is algemeen bekend dat campagnes over het over maximaal drie issues gaan (bijvoorbeeld werkgelegenheid, immigratie en zorg). Vaak speelt daarbinnen er één issue de boventoon. Dit kan overigens soms behoorlijk concreet zijn. Zeker wanneer er zich recent een voorval heeft voorgedaan rondom corruptie of een overval dan gebeurt het wel eens dat één incident gebruikt kan worden als ‘posterchild’ voor een hele campagne.

Maak het de kiezer makkelijk

Kiezers houden niet perse van keuze. Zij vragen om hulp bij hun keuzes en gaan daarom steeds vaker naar stemwijzers of kiescompassen. Het is aan de campagneleiders bij politieke campagnes om hier een actieve rol te spelen en de keuzes rondom hun key-issues krachtig in beeld te brengen.

Dit kan je doen door aan te geven wat je bereikt hebt of wilt gaan bereiken, maar je kan natuurlijk ook aangeven waar de coalitie steken heeft laten vallen. Goede data van een onafhankelijke brom is daarbij essentieel. Jij bepaald dan wel het onderwerp,  een goede journalist zal echter willen weten waar je deze uitspraken op baseert.

Infographics verspreiden makkelijker dan partij programma’s

Zodra je deze issues hebt gevisualiseerd is het van belang ze zoveel mogelijk te delen in online en traditionele media. Infographics zijn het meest gedeelde type ‘nuttige’ informatie op social media. Zeg nou zelf, hoe vaak heb jij ooit een partijprogramma ‘viral’ zien gaan? Infographics worden daarnaast vaak door zowel online of traditionele redacteuren gebruikt bij artikelen. Veel partijen gebruiken ze daarom ook bij persberichten. Het voordeel hiervan is dat je controle houdt over je boodschap.

Impact van een infographic bij een campagne

De impact van een infographic bij politieke campagnes is belangrijk. Je moet ze alleen inzetten rondom de key-issues van je campagne of om spontane issues snel op een goede manier te ‘framen’. Je moet zeker niet je gehele programma in beeld willen brengen. Leden zullen ook eerder een infographic over één issue delen dat hen aan het hart gaat dan je gehele programma. Het delen van zaken online is immers een uiting van je identiteit.

Daarnaast is het van belang dat het past in de campagnestrategie en gedragen wordt door de lijsttrekker(s). Zij moeten het immers gaan delen online en offline (infographics kan je natuurlijk ook als flyer gebruiken of als banner ergens neerzetten).

De komende tijd zullen wij steeds meer voorbeelden gaan zien, dus blijf op de hoogte via onze “Infographics voor marketeers nieuwsbrief”.

•infographic over het gebruiken van infographics in politieke campagnes