boeken infographic

Papier versus ebooks, een voorbeeld van een goede infographic.

License Direct is een soort Amerikaanse gouden gids die best aardige dingen doet op het gebied van content marketing. Zo hebben zij recent een infographic uitgebracht die het erg goed gedaan heeft.

Hardcopy versus ebooks

De reden dat deze infographic zo goed is, zit hem in een aantal zaken. Allereerst knallen ze erin met een duidelijke stellingname: Het boek is nog niet dood!

Een goede infographic heeft een heldere argumentatie

Vervolgens geven ze een achtergrond informatie over de opkomst van ebooks, waarna ze onderbouwd met goede gegevens steeds een argument uitwerken. Zo zouden ebooks niet gelijk zijn aan de muziekindustrie doordat het sales plateau al bereikt zou zijn en blijven fysieke boeken nog steeds verkopen. Sterker nog, de hardcopy’s verkopen zelfs nog beter!┬áDe infographic is kort, overzichtelijk en verteld een goed geargumenteerd verhaal.

Veel nieuwtjes

Een stevige stelling en een goede argumentatie maakt een infographic nog geen social media hit. Even belangrijk is de type data die je gebruikt. Zo gebruiken ze hier leuke weetjes. Wist je dat in Canada de ebook verkopen zelfs al teruglopen? Wij wisten dat niet en zijn daarom eerder geneigd om dit nieuwtje te delen.

Een goed topic voor je infographic

Hoewel dat in de infographic niet vermeld is, zijn veel mensen behoorlijk stellig over het wel/niet kopen van hardcopy’s. Boeken zijn voor veel mensen emotioneel geladen. Men vindt het belangrijk dat ze goed aanvoelen, dat ze lekker ruiken… je gaat er letterlijk mee naar bed. Door zo’n onderwerp te kiezen is de kans dat mensen dit gaan delen erg groot.

Infographics als onderdeel van je backlink aanpak

Dat de infographic zelf niet direct het verhaal van License Direct promoot is niet erg. Waarschijnlijk is deze infographic meer bedoeld als manier om links naar hun eigen site te krijgen zodat ze beter online gevonden worden.

Daarmee vinden wij dit een erg mooie infographic die echt het delen waard is!