De kracht van Visuele Content

Waarom Visuele Content Werkt

De kracht van Visuele ContentGeen één bedrijf ontkomt eraan, het delen van informatie met partners, leveranciers, en het belangrijkste nog: met klanten. Maar hoe maak je deze vaak langdradige en ingewikkelde informatie interessant en aantrekkelijk? Twee woorden: visuele content.

Visuele content is een van de krachtigste communicatiemiddelen die bedrijven bezitten. De reden: onze hersenen verwerken visuele informatie sneller en efficiënter dan tekst. Hierdoor is visuele content interessanter, aantrekkelijker, en effectiever.

Hoe verwerkt ons brein marketinginformatie?

Om het maximale uit marketing te halen moet eerst begrepen worden hoe informatie wordt opgenomen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken zijn wij niet in staat om grote hoeveelheden informatie in één keer op te nemen. Onze ogen nemen kleine stukjes informatie één voor één op en verwerken deze stukjes vervolgens naar beelden. Begin daarom met kleine stukjes content en voeg geleidelijk meerdere stukjes toe. Bij visuele marketing houdt dit in dat beelden beperkte informatie moeten bevatten. Deze informatie moet binnen één oogopslag begrepen worden om het beste effect te hebben.

De kracht zit hem in de combinatie

Door gebruik te maken van zowel beelden als tekst, versterk je de kracht van beiden om je boodschap beter te communiceren. John Medina, schrijver van Brain Rules, heeft aangetoond dat als informatie mondeling gepresenteerd wordt mensen ongeveer 10% onthouden. Dit percentage stijgt maar liefst tot 65% als de informatie ondersteunt wordt door afbeeldingen.

Zo is er een toenemend aantal bedrijven dat gebruik maakt van graphics om bijvoorbeeld hun jaarverslagen of resultaten van onderzoeken te presenteren. Ingewikkelde, saaie en langdradige informatie wordt op deze manier op een duidelijke, overzichtelijke en interessante manier gepresenteerd.

Kortom, bij elke succesvolle marketingstrategie is visuele marketing een cruciaal onderdeel!