Content Marketing Facts Header

Hoe content marketing jouw bedrijf ondersteunt

In iedere fase in het proces, van oriëntatie tot nazContent Marketingorg, zoeken klanten nuttige informatie om zich te informeren, inspireren en te overtuigen. Als een bedrijf deze ondersteuning niet op meerdere kanalen biedt verliest zij klanten aan concurrenten die dit wel doen. Waar laat jij nog mogelijkheden liggen?

Contentmarketing is een marketingtechniek gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante artikelen. Deze artikelen kunnen complete boekwerken zijn, korte artikelen tot zelfs één regelige tweets en plaatjes.

De consument kiest de content

Waar we voorheen sterk leunden op communicatie waarin producten en diensten centraal stonden, vraagt men tegenwoordig om directe relevantie. In 2000 besteedde de gemiddelde persoon 12 seconden aan het doornemen van een artikel, nu ligt dit al gemiddeld op 8 seconden. Men is dus haastiger en veeleisender geworden.

Een andere ontwikkeling is het toegenomen aantal kanalen; er zijn simpelweg meer manieren waarop media en adverteerders onze aandacht vragen. Schreeuwende en dwingende verkoopboodschappen maken plaats voor informatieve, inspirerende en overtuigende verhalen.

Vergroot het bereik en de betrokkenheid

Content kan in tekstuele of in een visuele vorm gepresenteerd worden, zoals infographics of video’s, en omvat verschillende dingen zoals persberichten, artikelen, handleidingen, advertenties, Tweets (Twitter) en Pins (Pinterest).

Het gebruik van visuals wordt hierbij steeds belangrijker. In vergelijking met teksten worden visuals 60,000 keer sneller verwerkt door de lezer. In een eerder artikel hebben we een onderzoek aangehaald waaruit bleek dat vooral de combinatie van visuals samen met  teksten goed werkt in marketing.  De hoeveelheid visuele content op het internet is daarom met maar liefst 9,900% toegenomen sinds 2007. Snellere internetverbindingen en grotere beeldschermen maken het mogelijk voor marketeers om meer impact te maken met hun artikelen.

Een van de grootste voordelen van visuele content is dat het gemakkelijk gedeeld wordt. Om te zien wat er bedoeld wordt met contentmarketing is de zomercampagne van de ANWB een mooi voorbeeld. De ANWB wint regelmatig prijzen voor hun online marketing aanpak. In deze marketingcampagne is bewust gekozen voor het informeren van (potentiële) leden op een laagdrempelige stijl. Hierdoor werden de posts op kanalen zoals Facebook gemiddeld 4 keer zoveel gedeeld dan normale posts.