Nieuw Platform, Nieuwe Kansen Header

Quick win voor marketing in 2016: Repurposing van content voor visuele platforms

Veel marketeers hebben vaak de grootste moeite om content uit de organisatie te trekken. Vooral B2B marketeers die intern met experts te maken hebben ervaren dit probleem. De expert (lees: advocaat, consultant, trainer, techneut, …) heeft vaak weinig tijd, wil het liefste alles zelf op papier zetten en is super streng op elk detail. Dit maakt het verzamelen en verwerken van content vaak een tijdrovende klus.

Het liefste zou jij als marketeer je tijd besteden aan het distribueren van deze content aan (potentiële) klanten. Het liefste zou jij als communicatie expert met deze artikelen jouw bedrijf als expert of ‘thought leader’ positioneren. Het liefste zou jij relaties prikkelen met ideeën waar zij nog niet over na hebben gedacht en hen aansporen om contact met jullie op te nemen. Maar helaas…

Nieuwe platforms, nieuwe kansen

Het verzamelen van nieuwe content is lastig. Gelukkig biedt de opkomst van nieuwe (veelal mobiele) platforms uitkomst. Of het nu gaat om de opkomst van LinkedIn als zakelijk contentplatform, SlideShare als whitepaper alternatief of videomarketing als manier om klanten aan te trekken – nieuwe platforms vragen om nieuwe content. Content… die niet perse in de kern nieuw hoeft te zijn.

Winning concepts

Nieuwe platforms geven juist de marketeer de kans om oude successen te herhalen, maar nu met nog meer impact. Oude bewezen concepten kunnen nu met een paar kleine aanpassingen een groter podium krijgen. Deze content ligt voor het oprapen. Hier een aantal voorbeelden:

SlideShare

Denk eens terug aan een lezing die heel succesvol was? Het publiek was enthousiast, het verhaal staat al, de basisslides zijn er al (de details zijn al besproken). Dan is het toch een leuk idee om deze lezing om te zetten in een aantrekkelijke SlideShare? Dat de slides een aantrekkelijker design nodig hebben en dat de structuur wat verbetering behoeft omdat ‘slides lezen’ iets anders is dan ‘live luisteren’ is logisch. Het is in ieder geval iets dat ligt in het directe invloedsgebied van de marketeer.

NieuwPlatformNieuweKansen_Facebook

Videomarketing

In lijn met de succesvolle lezing ligt de webinar. Deze kan je nogmaals organiseren. Zelfs als er nauwelijks iemand kijkt is dat geen probleem zolang je de opname maar opneemt en later op de site kan plaatsen (uiteraard te bekijken na het inleveren van een emailadres).

Wat echter vaak over het hoofd wordt gezien is het gebruik van uitleganimaties van zaken die ooit al uitstekend zijn uitgeschreven. Op de site, in folders, in offertes… vooral staan mooie stukken tekst die MarCom ooit heeft geproduceerd. Het relatief weinig moeite kunnen deze teksten omgezet worden in een uitleganimatie. De conversie gaat omhoog en je hoeft er niemand intern voor lastig te vallen. Ook dit is weer een quick-win voor de marketingafdeling.

Infographics & Micro Content 

Een andere quick-win voor marketing zijn oude rapporten die nog steeds (of juist opnieuw) relevant zijn. Door de samenvattingen van deze rapporten te visualiseren in infographics en als visuele micro-content kan je deze oude content nieuw leven inblazen en met verse visuals op LinkedIn, Twitter en andere kanalen verspreiden.

Uiteindelijk heeft elk platform zijn eigen toon en publiek waardoor het de kunst is om er steeds een goede draai aan te geven. Wees niet bang voor het oude-wijn in nieuwe zakken. Goede wijnen zijn op latere leeftijd nog steeds goed – zo niet beter. Waar het om gaat is dat (potentiële) klanten een betere gebruikerservaring krijgen en betere toegankelijke content. Met het opnieuw leven inblazen van klassieker via toegankelijkere platforms bewijs je hen juist een waardevolle dienst.